Η ασφαλής λειτουργία των σχολείων

Η ασφαλής λειτουργία των σχολείων βασίζεται στη συστηματική εφαρμογή
πολλαπλών μέτρων προφύλαξης που λειτουργούν ως σύνολο:
• προσπάθεια για τήρηση αποστάσεων μεταξύ μαθητών και μαθητών-εκπαιδευτικών,
όσο είναι εφικτό, σε συνδυασμό με τη λειτουργία του σχολείου σε σταθερές ομάδες
παιδιών οι οποίες συστηματικά δεν έρχονται σε επαφή μεταξύ τους
• συχνή και ορθή εφαρμογή υγιεινής των χεριών (πλύσιμο με σαπούνι και νερό ή/και
εφαρμογή αντισηπτικού χεριών)
• σωστή χρήση κατάλληλης προστατευτικής μάσκας (υφασμάτινης ή απλής
χειρουργικής) τόσο από εκπαιδευτικούς όσο και από μαθητές, με μέριμνα για τη
σχετική εκπαίδευση· στο σχολείο συνιστάται η ευρεία χρήση υφασμάτινης μάσκας (με
ελάχιστες εξαιρέσεις – βλ. Παράρτημα ΙΙ), αλλά μπορεί να χρησιμοποιείται και απλή
χειρουργική μάσκα
• καλός αερισμός των αιθουσών, καθαριότητα χώρων και τακτική εφαρμογή
απολυμαντικού σε επιφάνειες
• αποφυγή μεγάλων συναθροίσεων μαθητών και επίσκεψης στο σχολείο άλλων
ατόμων όταν αυτό δεν είναι απαραίτητο
• αποχή από το σχολείο όσων εκδηλώνουν πυρετό ή/και άλλα συμπτώματα συμβατά
με COVID-19, προστασία μαθητών και εκπαιδευτικών που ανήκουν σε ευάλωτες
ομάδες.
Τι πρέπει να θυμούνται οι γονείς

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΚΗΔΕΜΟΝΕΣ
Λίστα με όσα δεν πρέπει να ξεχνάτε!
Προστατέψτε το παιδί σας, την οικογένειά σας και το σχολείο
Ενθαρρύνετε τα παιδιά να παίρνουν μέτρα προφύλαξης από τον ιό (SARSCoV-2) που προκαλεί τη νόσο COVID-19 και να εφαρμόζουν τους κανόνες
υγιεινής:
- Να φορούν προστατευτική μάσκα σε εσωτερικούς χώρους καθώς και
σε εξωτερικούς όταν υπάρχει συνωστισμός. Συζητήστε μαζί τους τον
τρόπο της σωστής χρήσης μάσκας. Επιμείνετε ότι η μάσκα είναι
αυστηρά προσωπικό αντικείμενο. - Να αποφεύγουν την κοντινή επαφή με άτομα που δεν ανήκουν στο
οικογενειακό σας περιβάλλον τηρώντας τη μέγιστη δυνατή απόσταση
από φίλους, γνωστούς και άγνωστους. - Να πλένουν συχνά τα χέρια τους με σαπούνι και νερό για τουλάχιστον
20 δευτερόλεπτα, ειδικά με την επιστροφή στο σπίτι, πριν τη λήψη
φαγητού και μετά τη χρήση της τουαλέτας. - Να κρατούν με ευλάβεια αποστάσεις από τους ηλικιωμένους και τα
ευάλωτα άτομα της οικογένειας-πρέπει να τους προστατέψουμε! - Να αποφεύγουν τη στενή επαφή με άτομα που παρουσιάζουν
συμπτώματα του ιού. - Να βήχουν και να φτερνίζονται στον αγκώνα τους ή σε ένα
χαρτομάντιλο, το οποίο θα πετούν αμέσως σε κάδο απορριμμάτων.
Κρατήστε τα παιδιά στο σπίτι αν νιώθουν άρρωστα, επικοινωνήστε
άμεσα με γιατρό της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, κατά προτίμηση με
γιατρό που παρακολουθεί συστηματικά τα παιδιά, και ενημερώστε το
σχολείο. - ΕΘΝΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ, Σεπτέμβριος 2020
Τι πρέπει να θυμούνται οι μαθητές/τριες
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ
Λίστα με όσα δεν πρέπει να ξεχνάς!
Προστάτευσε τον εαυτό σου και το σχολείο σου
Να φοράς προστατευτική μάσκα στους εσωτερικούς χώρους του σχολείου
καθώς και στους εξωτερικούς όταν υπάρχει συνωστισμός. Μάθε τον τρόπο
της σωστής χρήσης μάσκας. Η μάσκα είναι αυστηρά προσωπικό αντικείμενο.
Να αποφεύγεις να έρχεσαι σε κοντινή επαφή με παιδιά του σχολείου σου,
ιδιαίτερα όσα δεν πηγαίνουν στο Τμήμα που πας εσύ. Το ίδιο ισχύει και με
τους μεγάλους. Να φροντίζεις να κρατάς τις μέγιστες δυνατές αποστάσεις
από φίλους και γνωστούς σου έξω από το σχολείο.
Να πλένεις συχνά τα χέρια σου με σαπούνι και νερό για τουλάχιστον 20
δευτερόλεπτα, ειδικά πριν τη λήψη φαγητού και μετά τη χρήση της
τουαλέτας. Αν δεν υπάρχει σαπούνι και νερό, μπορείς να χρησιμοποιείς
αντισηπτικό χεριών.
Να βήχεις ή να φτερνίζεσαι στον αγκώνα σου ή σε χαρτομάντιλο, το οποίο θα
πετάς αμέσως σε κάδο απορριμμάτων.
Να μην βάζεις τα χέρια σου στο στόμα, στη μύτη ή στα μάτια σου.
Να μην ανταλλάσσεις αντικείμενα (όπως στυλό, μολύβι, γόμα, κινητό
τηλέφωνο, χαρτονομίσματα, κέρματα κλπ.) με τους συμμαθητές σου.
Εάν εμφανίσεις πυρετό, βήχα ή άλλα συμπτώματα να ενημερώσεις άμεσα
τους γονείς/κηδεμόνες σου ή τον καθηγητή ή δάσκαλό σου και να μείνεις
σπίτι μέχρι να νιώσεις τελείως καλά. Με τους γονείς σου θα κρίνετε εάν
χρειάζεται ιατρική συμβουλή ή εξέταση.
ΕΘΝΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ, Σεπτέμβριος 2020
Παιδιά για τα οποία δίνεται η γενική σύσταση μακροχρόνιας αποχής από το σχολείο και χρήσης τηλε-εκπαίδευσης λόγω σοβαρού υποκείμενου νοσήματος
Τα δεδομένα από τη βιβλιογραφία σχετικά με τον κίνδυνο που διατρέχουν παιδιά με υποκείμενα νοσήματα από τη λοίμωξη με SARS-CoV-2 είναι περιορισμένα καθώς πρόκειται για ένα νέο ιό. Οι παρακάτω πίνακες ενδέχεται να τροποποιηθούν στο μέλλον καθώς αυξάνονται οι γνώσεις μας σχετικά με τη λοίμωξη από SARS-CoV-2 και ανάλογα με τα επιδημιολογικά δεδομένα. Σε κάθε περίπτωση, η απόφαση για μακροχρόνια αποχή από το σχολείο πρέπει να λαμβάνεται εξατομικευμένα με προσεκτική στάθμιση της κατάστασης υγείας κάθε παιδιού από τον θεράποντα ιατρό σε συνεργασία με την οικογένεια.
1. Παιδιά που λαμβάνουν χημειοθεραπεία για κακοήθεια ή μετά από ομόλογη μεταμόσχευση αιμοποιητικών κυττάρων εάν έχουν παρέλθει λιγότερο από 6 μήνες από την ολοκλήρωσή της.
2. Παιδιά μετά από αλλογενή μεταμόσχευση αιμοποιητικών κυττάρων εάν έχουν παρέλθει λιγότεροι από 12 μήνες.
3. Παιδιά μετά από μεταμόσχευση συμπαγούς οργάνου εάν έχουν παρέλθει λιγότεροι από 24 μήνες.
4. Παιδιά με δρεπανοκυτταρική αναιμία.
5. Παιδιά με σοβαρή συγγενή ή επίκτητη ανοσοανεπάρκεια (HIVκαι CD4<500)
6. Παιδιά υπό χρόνια κορτιζονοθεραπεία (prednisolone>20mg/μέρα)
7. Παιδιά με σοβαρή χρόνια νεφρική νόσο ή νεφρική ανεπάρκεια
8. Παιδιά με αιμοδυναμικά σημαντική συγγενή καρδιοπάθεια ή γνωστή μυοκαρδιοπάθεια
9. Παιδιά με χρόνια, σοβαρή πνευμονοπάθεια, όπως κυστική ίνωση με αναπνευστική ανεπάρκεια ή παιδιά με σοβαρό και μη ελεγχόμενο άσθμα, σύμφωνα με τη γνωμάτευση εξειδικευμένου κέντρου.
10. Παιδιά με σύνθετα μεταβολικά ή νευρολογικά προβλήματα
Παιδιά για τα οποία θα πρέπει να εξετάζεται το ενδεχόμενο χρήσης χειρουργικής μάσκας
Η χρήση της χειρουργικής μάσκας έναντι της απλής υφασμάτινης θα πρέπει να συζητηθεί με τον θεράποντα ιατρό για παιδιά με υποκείμενα νοσήματα όπως φαίνονται στον παρακάτω πίνακα:
- Παιδιά με προηγούμενο ιστορικό σοβαρής ανοσοκαταστολής
(χημειοθεραπεία, μεταμόσχευση αιμοποιητικών κυττάρων ή συμπαγούς
οργάνου) - Παιδιά με ινοκυστική νόσο
- Παιδιά που λαμβάνουν βιολογικούς παράγοντες, όπως είναι τα παιδιά με
ρευματολογικά νοσήματα ή φλεγμονώδη νόσο του εντέρου - Παιδιά με μεσογειακή αναιμία
- Παιδιά με σακχαρώδη διαβήτη
- Παιδιά για τα οποία συστήνεται η ΜΗ χρήση μάσκας
- .Παιδιά με γνωσιακή, αναπτυξιακή, ψυχική διαταραχή ή διαταραχή
συμπεριφοράς - Παιδιά με σοβαρό νευρολογικό ή μυϊκό ή άλλο νόσημα που τα εμποδίζει να χειριστούν τη μάσκα τους